musica

La differenza di una "X": CousteauX

by Domenico Trapani
30.11.2017
Una "ics" che cambia qualcosa alla vista, ma non all'udito. Una lettera sorda che racchiude una decade.

Perché si pronuncia ancora Custò, come dieci anni fa: lo stesso inclassificabile genere musicale, vellutato e stanco. Forse reso ancora più intenso dallo scorrere del tempo.

La copertina del nuovo album, CousteauX, pubblicato il 17 novembre, sotto l'etichetta della Palm Pictures/Edel, e contenente dieci brani inediti, ritrae «two criminals hiding from fame, notoriety and scandal»: Liam McKahey e Davey Ray Moor nella metafora più appropriata della loro storia e del loro ritorno sulla scena musicale contemporanea.

«It is the most anti-glamour, anti-selfie contemporary cultural image since Sia or Kendrick Lamar (although it's actually a press photo from the 1940s)»

È David (Davey) Moor che parla a L'Officiel.

Più di X (in numero romano) anni di silenzio staccano il ritorno nel panorama musicale della voce di Liam McKahely da quel brano che li ha impressi nella memoria di molti: The Last Good Days Of The Year risveglia ancora le sensazioni dei primi anni Duemila.

E, oggi, qualcosa è cambiato. Canzoni che ad un primo ascolto ti ricordano sicuramente qualcosa, ma che poi, all'improvviso, svoltano verso un altro genere, un altro mood, un altro registro di coloritura.

Come accade per Thin Red Lines: sembra di essere davanti a un brano che qualcuno potrebbe aver già scritto anni fa. Eppure, la musica di spezza le ali del ricordo e ti riporta con i piedi per terra.

Quella musica è qualcosa di nuovo e unico ed è essa stessa a ricordarlo con il suo cambio-voce repentino.

«A lot has changed since the first Cousteau albums.
Liam went and developed a sound and an attitude that has come to define this new album. He's voice has become richer, and his soul hungers for the darker stuff. So the softer Cousteau sound of yesteryear has become something more edgy and mysterious.
Technology has made it so that projects can be smaller and simpler these days - we were always a five piece, and now we're a two piece. 
Though, In fact the world has changed, and this CousteauX album was our reaction to a century well under way now. It had only just started when we were last around».

«We are happy to gently return to Italy - a Milano, data italiana: 30 novembre @ Serraglio, ndr - just a few memorable shows like The Blue Note and Serraglio, just to remain enigmatic until the music begins to circulate.
Being underground suits us, and it will take some time before people hear that we're back. We love being an album band and we love this album».

Ed è sicuramente un album che nasce immerso in esigenze comunicative nuove, guidate da nuovi strumenti di comunicazione.

«We are slowly connecting to a world of people who still love us. We couldn't have done this without social media. Some things are worse, but some things are getting a lot better. We'll just ride that tiger until it shakes us off!
The album was born in a Facebook message, that soon became a phone call that then became a mission to re-create the magic thing that happens when Liam sings my songs. So I bundled together everything I'd been writing in the decade apart, wrote some new ones in a darker direction and we made a pact to do the best thing we could possibly make. 
And that means lining up everything good that I do behind this powerful voice».

CousteauX, «oceanic, lustful, dangerously, stylish, tramps», regala ballate senza tempo («Love's not going out of fashion!»). Testi sul Tempo e sul tempo, sulle stagioni, rimorsi e rimpianti.

«These are consistent themes in our music, just as there is all the weather of intimacy.
The crowd that listens to Cousteau are spread out the world over, and they are getting both older and younger.

Our compass is that we keep making the music we want to hear».
 

CousteauX are back, re-booted with an X as a kiss and a scar.
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Album Cover
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CousteauX
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CousteauX

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